כללי

משחקי חשיבה וחידות הגיון

קצת היסטוריה

מאז ומעולם עניינו משחקי חשיבה את האדם. ההיסטוריה של משחקי החשיבה המחשבה והאסטרטגיה הולכות אחורה אלפי שנים עד לעת העתיקה 
וניתן לראות עדויות למשחקים קדומים אפילו בסביבות 3000 שנה לפני הספירה במערות קבורה במצרים וכן בחפירות ארכאולוגיות שונות ברחבי העולם.
לדוגמא, שחמט, הינו אחד מהמשחקים הנפוצים והמוכרים ביותר בעולם, הומצא על פי אחת מהגרסאות כבר במאה ה-2 לספירה בסין
אך משחקים מפורסמים המוכרים לכולנו כגון שחמט ודמקה הם רק חלק קטן ממשחקי מחשבה רבים ומגוונים

מהם למעשה משחקי מחשבה?
 
משחקי מחשבה הם משחקים אשר מציבים אתגר מחשבתי בפני השחקן ועל מנת לפתור אותם השחקן צריך להשתמש ביכולותיו הקונטיביות כדי לפתור אותם או לחילופין כדי לגבור על יריביו.
משחק מחשבה משלב את הקשר בין משחק ולמידה, בנוסף על מנת לפתור משחק חשיבה יש להשתמש ביכולת ניתוח והבנה של סביבה משתנה. 
המשחק משפר גם את היכולת בתכנון מהלכים וראיית הצעד הבא, משפר את הזיכרון והמוטיבציה לפתרון בעיות. 
תורם לסבלנות ויצירתיות משפר את יכולת קבלת ההחלטות ואת הפעלת שיקול הדעת, ובסופו של דבר פתרון החידה נותן את ביטוי היכולות האישיות במשחק חשיבה קשור לפתרון בעיות שחלקן גובל במתמטיקה, 
חלקן בפילוסופיה וחלקן בפסיכולוגיה הופכת פתאום למקום שאפשר להפיק ממנו הנאה, תחושת סיפוק והצלחה. משחק חשיבה יכול להביא את התלמיד לעוררות ולמרץ, להתלהבות ולעניין. 
ההנאה מהמשחק קשורה ביכולות של התלמיד ליהנות מפתרון הבעיות המתעוררות כל העת במהלכו. 
התמריץ החיובי והסיפוק המידי של השחקן, מלווה אותו לאורך כל שלבי התקדמותו בהבנת המשחק. ככל שהוא מפתח מיומנויות מחשבתיות מורכבות יותר לפתרון בעיות מסדר גבוה, כך גדלה הנאתו ממנו.
ההנאה הגדולה ביותר מבחינת “יגעת ומצאת תאמין” כלומר יש שכר להשקעת הזמן והתאמצות 
מחקרים מראים כי למשחקי מחשבה וחידות הגיון יש השפעה רבה על התפתחות המוח במיוחד לילדים והם תורמים להתפתחות הקוגניטיבית של הילד ומפתחים מיומנות חשיבה.
כאמור, למשחקי חשיבה יש גם שימוש חינוכי מבחינה פדגוגית , משחקי חשיבה מאפשרים לשחקן להרגיש שהוא יכול “להצליח ולזכות בהכרה ביכולותיו מעצמו ומהסובבים אותו. 
משחקי חשיבה בעלי רמות קושי שונים מהווים תרגול  אימון ושיפור של אסטרטגית חשיבה ומיונות.  ביטוי היכולות האישיות במשחק חשיבה קשור לפתרון בעיות שחלקן גובל במתמטיקה, חלקן בפילוסופיה וחלקן בפסיכולוגיה. 
הזירה המחשבתית הזנוחה, המאכזבת והמתסכלת בקרב התלמידים הופכת פתאום למקום שאפשר להפיק ממנו הנאה, תחושת סיפוק והצלחה. 
משחק חשיבה יכול להביא את התלמיד לעוררות ולמרץ, להתלהבות ולעניין. ההנאה מהמשחק קשורה ביכולות של התלמיד ליהנות מפתרון הבעיות המתעוררות כל העת במהלכו. 
התמריץ החיובי והסיפוק המידי של השחקן, מלווה אותו לאורך כל שלבי התקדמותו בהבנת המשחק. ככל שהוא מפתח מיומנויות מחשבתיות מורכבות יותר לפתרון בעיות מסדר גבוה, כך גדלה הנאתו ממנו.
תחת ההגדרה של משחקי חשיבה ניתן למצוא
משחקי לוח. בקטגוריה זו יש משחקים מפורסמים  ושכיחים כגון, שחמט, דמקה, דמקה סינית, מגדלי האנוי, מנקלה וכו’
כמו כן  יש משחקי חשיבה המכילים הרכבה והגיון, הרכבה ופירוק של חידות פאזל עץ או מתכת וכן משחקי חיתוך והרכבה כגון טנגרם, קוביית סומה וכדומה משחקי תשבץ כגון סודוקו קאוקורו
 

לסיכום, משחקי מחשבה וחידות הגיון הם אמצעי מצויין לשילוב של משחק מרגיע מצד אחד ותרגילי אימון יעילים לכח המחשבה שלנו ובמיוחד של ילדנו אשר אצלם המוח נמצא עדיין בשלבי התפתחות. 
אז בחרו לכם את המשחק אליו אתם מתחברים ואתגרו את עצמכם!

לחצו כאן לעמוד משחקי החשיבה וחידות ההגיון

 
חזור לרשימה